LIFESTYLE PRIPOROČAMO

Ko se se povežeta umetnost in vino …

Zaščitni znak Goriških Brd so odlična vina in češnje, vsako pomlad, že nekaj let zapored, pa se tu razcveti tudi domišljija umetnikov iz vsega sveta. Gostijo jih tamkajšnji vinarji, katerih domačije tako postanejo umetniška veleposlaništva.

V vili Vipolže bo do septembra na ogled zanimiva razstava 50-ih umetniških del, ki so nastala v okviru projekta Art Circle, duša in srce teh umetniških kolonij pa sta priznana umetnika Klemen Brun in Etko Tutta. Umetniki iz različnih držav teden dni bivajo pri različnih vinarjih v Goriških brdih in Vipavski dolini. Kulturne ambasade pod pokroviteljstvem veleposlaništev so zanimiva mešanica različnih kultur in načinov ustvarjanja, umetnike iz Slovenije, Nemčije, Poljske , Slovaške, Španije, Japonske, Rusije, Kazahstana, Francije , Madžarske  so v Goriških Brdih gostili vinarji Stojan Ščurek, Edi Simčič in Alma Vista, hiša Iaquin, hiša Dolfo, Nejka in Uroš Klinec, hotel San Martin, v Vipavski Dolini pa Slavček, Baša in Saksida.

Mi smo obiskali umetniško ambasado Republike Francije na vinogradniško-vinarski kmetiji Dolfo v Ceglem, kjer so ustvarjali Adrien Lecuru, Clément Plessier in Sophie Lecomte iz Francije, ter Slovenka Ana Žerjal, sicer akademska kiparka, ujeli pa smo jo ravno med odmorom, ki si ga je vzela med ustvarjanjem slike, velikanskega oblaka. Skupaj s prijateljicama, akademskima slikarkama Mašo Gala in Ano Legčević, ki sta ustvarjali pod pokroviteljstvom Japonske ambasade v hotelu San Martin, si je privoščila kozarček vina in poklepetala o vtisih, ki so se nabrali v zdnjih dneh. Umetnost in vino se v Brdih vsako leto združujeta že zadnjih 20. let. “V začetku je bilo vse skupaj bolj intimno, sodelovalo je manj vinarjev, potem pa se je projekt začel širiti in vsako leto se nam pridružita kakšna nova država ali kakšen nov vinar,” nam je povedala Ana, ki je v umetniški koloniji prvič sodelovala leta 2012.  Za umetnike je način mreženja, povezovanja, ki ponuja tudi veliko možnosti za promocijo in poslovne priložnosti. “Velikokrat te potem povabijo v kakšno drugo kolonijo, na kakšno razstavo in to iz različnih razlogov. Nekateri to storijo na podlagi tvojih del, na podlagi tvojega imena, drugi pa spet zato, ker si simpatičen ali pa dobra družba. Slednje je za kolonijo pomembno, saj si teden dni veliko skupaj z veliko različnimi ljudmi”.

Za umetnike je način mreženja, povezovanja, ki ponuja tudi veliko možnosti za promocijo in poslovne priložnosti.

Goriška Brda so zagotovo eno najlepših okolij, kjer umetnik lahko ustvarja, zato me je zanimalo, kako zelo je to vplivalo na njihova dela in, ali jim ambasade na kakršenkoli način določijo tematiko del. Maša pravi, da določitev teme na nek način takoj pomeni tudi omejitev. “Fino je, da ima kolonija na koncu kakovostna avtorska dela in, da iz vseh teh slik nastane dobra in kakovostna zbirka”. Tisti dan sta na primer kolonijo obiskala pomembna slovenska kuratorja Brane Kovič in Nina Jeza , ki sta naslednji dan, v petek, 19. maja razstavo v vili Vipolže tudi odprla. Zbirka, ki bo na ogled ne bo namenjena prodaji, ampak bodo posamezna dela po zaprtju razstave nazaj dobili vinarji, kjer jih bodo lahko v njihovih prostorih občudovali njihovi gostje.

“Okolje je sicer dober navdih, vendar to ne pomeni, da moraš v svojem delu odslikavati realnost. Za sliko moraš imeti narejen koncept in že preden prideš sem, moraš racionalizirati in razmisliti, kaj vse moraš vzeti s sebo. Težko je biti spontan in lahko se ti zgodi, da nimaš pravih stvari, čopičev, barv in podobnega s seboj in potem težko slediš svojemu konceptu,” razloži Maša. Z Ano L. sta se že pred odhodom dogovorili, da se bosta v Brdih lotili posebnega izziva in pripravili diptih. “Veste, izziv tudi zato, ker so se podobna sodelovanja med umetniki v zgodovini pogosto končala katastrofalno,” doda Ana. Problem tiči v egu, ki je seveda nepogrešljiv del umetniškega ustvarjanja, hkrati pa je lahko tudi ovira za kakšno skupno ustvarjanje. Tudi prvo vprašanje, ki jima ga je ob omembi, da bosta skupaj ustvarjali eno delo, postavil priznan nemški umetnik je bilo, ali bosta slikali ena čez drugo. “To je vendar preslikavanje, ne pa sodelovanje,” pravita dobri prjateljici, ki sta se pred dvanajstimi leti spoznali na Akademiji za likovno umetnost.

Izziv tudi zato, ker so se podobna sodelovanja med umetniki v zgodovini pogosto končala katastrofalno.

Tudi sicer je izkušnja sodelovanja v koloniji Art Circle ta, da se umetniki povežejo med seboj in nemalokrat se zgodi, da sponzajo nekoga, ki popolnoma drugače konceptualno pristopa k ustvarjanju, rezultat pa je na koncu recej podoben. Prinese jim tudi to, da vidijo, kako različne pristope k ustvarjanju imajo različni umetniki, kako funkcionirajo kulturni sistemi v drugih državah, izmenjujejo si mnenja, se spoznavajo in veliko se lahko naučijo tudi od starejših in bolj izkušenih. Zanimivi so tudi projekti: pri Urošu in Nejki Klinec so umetniki v preteklosti na primer slikali na velikanske steklenice, pri Ščurku na sode, ki jih potem fotografirajo in izdelajo vinske etikete, lansko leto so pod okriljem kitajskega veleposlaništva izdelovali jedkanice, v eni izmed kulturnih ambasad so tudi kiparili in podobno. Teden dni v umetniški koloniji zagotovo širi obzorja in znanje, da ti zagon za nadaljnje ustvarjanje, dekleta pa so mi zaupala, da je posebna izkušnja tudi ta, da se naučiš delati pod časovnim pritiskom.

Foto: Peter Irman

Facebook

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.